Skip to content
  • L’obra proposa un redisseny institucional i una millora del Sistema Nacional de Salut, a partir del finançament, l’organització i la gestió.
  • “Passada la pandèmia som a una cruïlla on ens trobem amb un bon Sistema Nacional de Salut que cada cop té un pitjor pronòstic”, han destacat Vicente Ortún i Ricard Meneu, dos dels seus autors, que han presentat avui el llibre a Barcelona
  • Major control, transparència i governança són els aspectes crítics en un sistema que ha de moure l’eix del centre hospitalari cap a l’assistència primària i a la salut pública, ambdues renovades i adaptades a la realitat actual.
  • El llibre es pot adquirir en format físic o digital a través del web de l’editorial
  • El vídeo de la presentació del llibre i el posterior debat està disponible aquí

Segon llibre del Cercle de Salut, entitat creada el 2017 que promou el debat i la millora del model sanitari català. Tres anys després de publicar una obra sobre el finançament i la governança, el Cercle de Salut presenta “La Sanitat a la Cruïlla post-COVID“ (Profit Editorial. 2023), un llibre que, partint del model català, té com a objectiu donar a conèixer a fons els àmbits de millora en finançament, organització i gestió d’una Sanitat que, al món desenvolupat, es troba clarament en una cruïlla postpandèmia
El llibre és un treball conjunt de tres experts; Vicente Ortún cofundador del CRES i catedràtic d’Economia i Empresa de la UPF; Ricard Meneu, metge, doctor en economia i vicepresident de la Fundación Instituto de Investigación en Servicios de Salud de València, i Rosa Urbanos, catedràtica d’Economia Aplicada a la Universidad Complutense de Madrid. Vicente Ortún i Ricard Meneu han fet la presentació del llibre a mitjans aquest matí a la seu de Col·legi de Periodistes de Barcelona.
Ho han fet acompanyats de Núria Bosch, presidenta en funcions del Cercle de Salut qui en la introducció de la roda de premsa, ha agraït l’esforç als autors en acceptar el repte proposat pel Cercle de Salut i ha remarcat “la necessitat, en l’actual moment de canvi, de comptar amb obres de referència, com la que presentem avui, per repensar el model sanitari”. Núria Bosch també ha anunciat que aviat l’obra també estarà traduïda al castellà i que estarà disponible una versió e-book en català.
En la seva presentació, Ortún i Meneu han destacat que “amb la Covid hem redescobert fins a quin punt l’economia depèn de la Sanitat”. Dins la gravetat, la pandèmia ha suposat una insòlita flexibilitat en la gestió, innovacions organitzatives en els centres i una inusual cooperació entre especialitats mèdiques. Un escenari on “s’ha visualitzat l’excel·lent capacitació dels professionals sanitaris”.
A la presentació, els autors han explicat que en els últims anys també s’han “aguditzat alguns problemes clàssics” del nostre sistema de salut, estructurals i que venen de lluny”, com són, entre d’altres, “l’excessiu centrisme hospitalari, una atenció primària anquilosada i necessitada (entre altres coses) de més capacitat de resolució, i una salut pública pràcticament ignorada”, cosa que manté marginat l’abordatge poblacional dels problemes de salut i tendeix a aprofundir en la hipermedicalització. Ambdós autors han coincidit en que “passada la pandèmia som a una cruïlla on ens trobem amb un bon Sistema Nacional de Salut que cada cop té un pitjor pronòstic”.

El veritable propòsit de canvi
Per tal de millorar aquest pronòstic del nostre Sistema Nacional de Salut, i per tal d’arribar a assolir la normalitat, el llibre dibuixa en cadascun dels seus sis capítols –a partir de les millors proves i pràctiques disponibles– les polítiques graduals que han de consolidar el nostre estat del benestar, tot evitant la recent deriva cap al sistema beneficoprivat del qual provenim.
Així, els autors fonamenten acadèmicament aspectes crítics del sistema com ara el redisseny institucional en les dimensions de governança, finançament, planificació, compra i gestió de la utilització, cartera de serveis, orientació vers l’atenció primària i competència per comparació en qualitat i resultats, recursos humans, i atenció a la ciutadania.
Segons Ortún i Meneu, cal aportar valor real al sistema sanitari i un propòsit de canvi i “que la Sanitat continuï sent un element clau de reequilibri i cohesió actuant com a reductora de la pobresa i impulsora del benestar social, evitant així riscos com una possible Llatinoamericanització de la Sanitat”.

Cap a un model de gestió pensat en el pacient
A la presentació del llibre, els experts també han explicat que “l’usuari o pacient ha de tenir la percepció de què està rebent el tractament que li toca i allà on toca, ja que no pot entendre la fragmentació a l’hora de ser atès”. Per això “cal passar d’un model sovint massa pensat en el professional a un altre pensat veritablement en el pacient”. I tenint sempre present l’equitat, entesa com a garantia d’un servei de qualitat, independentment d’on l’usuari o pacient hagi de rebre el tractament.

Per assolir aquest repte, els autors del llibre proposen una sèrie de “reformes en profunditat. Movent l’eix del centre hospitalari a l’assistència primària, que ha de ser la pedra angular, i a la salut pública. Ambdues renovades i adaptades a la realitat actual”. Per arribar a aquest punt segons Vicente Ortún i Ricard Meneu cal “una millor gestió” i resulta “imprescindible fomentar l’autonomia responsable en la gestió dels centres”, per a què la presa de decisions estigui orientada cap a l’eficàcia de la gestió i no d’acord amb les preferències i conveniències partidistes.

Transparència i Governança i una entitat externa de Control
A la part final de la roda de premsa, els autors del llibre han presentat d’altres mancances del Sistema Nacional de Salut com ara problemes de governança, l’absència de criteris transparents i aplicats de manera sistemàtica al procés d’incorporació de les prestacions en el finançament públic i de fixació de preus; la fragilitat dels mecanismes de cohesió; l’escassa coordinació entre nivells assistencials; la resistència al fet que una avaluació rigorosa guiï el disseny de les polítiques, o, per últim, les dificultats per gestionar òptimament els recursos econòmics i humans. “Tot plegat en un entorn en el qual prevalen eines de gestió i sistemes d’incentius més propis de la burocràcia administrativa que d’uns serveis públics que necessiten poder adaptar-se a unes circumstàncies canviants de forma ràpida i àgil”, han destacat.

Per fer-hi front, els autors ha defensat “els eixos d’un control efectiu que pugui traduir-se en una identificació i orientació cap a les millors pràctiques”. Quelcom que passa per una generalització de les avaluacions amb publicitat i transparència de dades i on es produeixi una veritable rendició de comptes, “per poder deixar de premiar, per exemple, els centres i els gestors que gasten més i pitjor”; i instaurant gradualment una “competència per comparació en qualitat i resultats que, més enllà del monitoratge, tingui conseqüències”.

En relació amb el control, els autors del llibre “La Sanitat a la Cruïlla post-COVID“, llibre promogut pel Cercle de Salut i que s’ha presentat avui a mitjans a Barcelona, han comentat que “es podrien adaptar models d’ens autònoms de control que estan funcionant a altres països i que serien els encarregats d’avaluar els resultats en la gestió”.

Presentació al públic

Després de la roda de premsa, el llibre també es va presentar públicament a la tarda en una jornada de debat que va reunir a la sala Paranimf de la Facultat de Medicina de la Universitat de Barcelona a més de 150 persones, on els autors, Vicente Ortún i Ricard Meneu, van explicar amb profunditat les tesis desenvolupades al llibre. La presidenta en funcions del Cercle de Salut, Núria Bosch, va acomiadar-se en el que ha estat el seu darrer acte com a presidenta del Cercle.

L’acte va comptar amb el degà de Facultat de Medicina, Antoni Trilla, com a amfitrió de la sessió i amb la participació del director general de professionals de Salut, Dr. Marc Soler, que va cloure la sessió. La periodista especialitzada en el sector sanitari, Marta Ciércoles va ser l’encarrada de conduir tota la sessió. 

Back To Top