L’INFORME PISA I LA DEGRADACIÓ EXPONENCIAL DEL SISTEMA SANITARI CATALÀ
Els companys del Cercle de Salut, m’han demanat un article en un moment, en el que sento que el sistema de salut català està en caiguda lliure. Una situació sense precedents que no augura res de bo. El que escriuré no té per què representar l’opinió del Cercle de Salut ni cap altra, més enllà de la meva.
No hi ha res pitjor que no saber que no saps i voler suplir el teu desconeixement amb decisions sense cap fonamentació tècnica, derivades de preteses “ideologies” que fan pudor de resclosit i que no són res més que formes de populisme i/o irresponsabilitat en estat pur. Tot això fet des d’un Govern que sembla haver oblidat que compta amb el suport parlamentari més escarransit de la història des que es va restituir la Generalitat. A les mans de Junts per Catalunya i del Partit dels Socialistes estaria acabar amb aquesta exhibició de mediocritat, amb aquest desastre, tan indigne i vergonyós. I potser caldrà posar fil a l’agulla…
Tothom es posa les mans al cap davant els resultats de l’informe PISA, que compara el nostre sistema educatiu amb el dels altres, centrant-se en les capacitats lectores, les matemàtiques, la cultura científica i les habilitats per enfrontar-se als desafiaments de la vida real. Però el que hi ha al darrera d’aquest informe en concret, va molt més enllà de l’ensenyament i del sistema educatiu.
L’amic Xavier Roig encerta de ple en el seu post d’ahir “UN SISTEMA PÚBLIC EN DESCOMPOSICIÓ” al bloc “PARLEM CLAR” (Un sistema públic en descomposició – ParlemClar.cat). En reprodueixo un fragment:
“(…)El sistema educatiu català es degrada perquè forma part d’un sistema públic que fa anys que s’està degradant. El que podríem anomenar «sistema social» (…), tan necessari, es va crear als inicis de la Generalitat restaurada, els primers anys Pujol. (…).
Al final de l’era Pujol tocava fer algunes accions per reposició: renovar mètodes i procediments, també materials, que havien quedat gastats pels anys i perquè el sistema que els havia creat estava orientat a la nova implantació -coses que no existien abans-. Vet aquí, però, que el president Pujol es va retirar i van començar a aparèixer governs que no eren tals. Sota l’aparença d’un govern, n’hi havia tants com partits el componien. No va haver-hi acció de govern amb visió de país. Cadascú feia la seva. Posteriorment, va venir la Gran Recessió, que va condicionar totes les accions de govern fins ben entrat el 2014. Després ja sabem el que ha passat. Però els darrers anys, mesos, la cosa encara s’ha degradat més. El govern és un poti-poti de consellers i depèn d’un PSOE que, malgrat el que pacti i digui, vol veure fracassar el govern. A més, cal afegir-hi la ideologització dels serveis que comporta el suport de Comuns i CUP. La seva influència està resultant dramàtica per desmuntar el sistema creat pels governs Pujol i de la moma dels quals s’anava tirant. Ara, s’estan fent nous passos orientats a destruir qualsevol col·laboració publicoprivada tant en l’ensenyament com en la sanitat –el conseller de Sanitat ha reconegut que ha de complaure els Comuns i els toca timbals de la CUP-.
No convé enganyar-se, el toc d’alerta de l’informe PISA no és res més que un dels termòmetres que ens assenyala una malaltia: el mal govern. Fa vint anys que Catalunya no té qui la governi. La Generalitat és una caduca gestoria que administra uns béns desgastats, esbravats, que va heretar d’una època anterior. Cap acció de govern meritòria, cap fet. Res. Un simple «qui dia passa, any empeny». Madrid governa malament i la Generalitat administra malament.”
L’alta capacitat política i coneixement de consellers com Carles Campuzano, Joaquim Nadal, Natàlia Mas o Anna Simó (va ser una bona consellera de Benestar Social i Família i el desgavell absolut d’Ensenyament no l’ha provocat ella), no són suficients per aconseguir que Catalunya -com deia Xavier Roig- deixi de ser l’Alabama que és, per tornar a ser el Massachusetts que va ser.
A Salut, ara mateix, succeeix, fil per randa, el que descriu Xavier Roig:
1) “Desmuntatge del sistema creat pels governs Pujol i de la moma dels quals s’anava tirant.”
Ja m’imagino els “pijoprogres oficials” des de la seva “indiscutible superioritat moral” dient: “com gosa aquest convergent posar d’exemple el corrupte de Pujol”.
Doncs bé, durant els anys de mandat del “corrupte del Pujol”, essent conseller de Sanitat en Xavier Trias (el dels “comptes a Suïssa”) -i dit des de l’orgull d’haver pogut col·laborar amb aquests dos polítics, que ho eren de debò, per contrast amb els figurants que tenim ara- el Parlament de Catalunya va aprovar, el dia 9 de juliol de 1990, la LOSC, amb els vots favorables de Convergència i Unió, Iniciativa per Catalunya, Esquerra Republicana de Catalunya, Partit Popular i Grup Mixt, i amb l’abstenció del Partit dels Socialistes de Catalunya. Poques vegades, una llei havia generat tant consens. Fins i tot, el Partit dels Socialistes hi hauria votat a favor. L’abstenció va ser fruit més d’aspectes molt conjunturals del moment que del desacord amb el contingut.
Cal dir que la destrossa d’aquell model sanitari català fa anys que es va iniciar tímidament. Però mai amb el desvergonyiment que ho està fent el conseller Balcells i el seu equip. Ho fan “d’amagatotis”. Intentant dissimular. Pretenen fer creure que es mantenen en el marc del model, quan el que està fent aquest Departament és aplicar les polítiques populistes de la CUP i dels Comuns i potser d’algun sector d’ERC.
El cert és que el passat 9 de novembre, a través d’una Moció subsegüent a una interpel·lació al Govern de la Generalitat sobre el Sistema Sanitari, el Parlament de Catalunya va instar al Govern a emprendre una sèrie d’accions, que van en la direcció contrària del que està fent l’equip Balcells. I el Grup parlamentari d’ERC va votar a favor de la moció (!!!), és a dir “contra” la política del conseller. Igual que ho van fer JxC, PSC, Ciutadans, PP, curiosament els Comuns i el diputat no adscrit. Pràcticament tots, excepte la CUP i VOX! Gairebé com va passar amb la LOSC el 1990. Ara bé, en aquest cas, al contrari d’aleshores -i donat que les mocions no vinculen al govern- el conseller Balcells i el seu equip, han continuat, com si res!!! I és que aquest govern, en té prou amb que li aprovin el pressupost. Pel que fa a la resta, sense portar gairebé cap llei a aprovar al Parlament i governant com si la cambra de diputats no existís, es queden tan amples.
Què en concret, permet dir que Salut està consumant la destrossa del model sanitari propi de Catalunya? Doncs el desmantellament dels principals objectius, principis d’actuació i instruments innovadors introduïts per la LOSC. A tall d’exemple:
- Posar fi a -la ja força deteriorada- separació de funcions de finançament i compra de serveis de la de provisió. Repeteixo, aquesta pífia, no és patrimoni d’aquest govern. Cap al 1996 ja trobem tímides passes en la direcció contrària. I posteriorment decisions tan desafortunades com nomenar el director del CatSalut President de l’ICS o la de nomenar-lo President del SEM. La substitució progressiva de persones rellevants de la societat civil en òrgans de govern d’institucions sanitàries, per càrrecs polítics o funcionaris de la Generalitat, ha liquidat el que era un bon model de governança, per donar pas al control polític de les institucions sanitàries. Avui no es pot parlar ni d’autonomia dels òrgans de govern de les institucions sanitàries, ni d’autonomia de gestió. L’intervencionisme actual, sense precedents, arriba al control de posicions de Gerents de centres i establiments sanitaris i, fins i tot directors assistencials i càrrecs de rang inferior. L’objectiu final de disposar del control polític centralitzat del sistema, proporciona beneficis marginals en termes de “col·locar” militants i simpatitzants en llocs de treball remunerats amb fons públics. Es justifica parlant de la necessitat de (sic) “certa ordenació” (!)
- Acabar amb la diversitat de proveïdors. La integració de serveis en una xarxa d’utilització pública constituïda per entitats de diversa titularitat jurídica -Sistema sanitari integral d’utilització pública de Catalunya (SISCAT)-, que inclou la xarxa de centres d’internament i de centres i serveis sanitaris d’àmbit comunitari d’utilització pública de Catalunya, va ser un gran avenç. Era el que en dèiem “l’aprofitament de tots els recursos existents”, independentment de la seva personalitat jurídica, amb criteris d’eficiència i qualitat i no ideològics com passa en aquest precís moment.
- Substitució de certa competència planificada i regulada, pel control centralitzat. Amb la LOSC es pretenia una certa competència que resultés estimulant, per obtenir els millors resultats possibles de salut, dins del SISCAT. Però això exigia donar autonomia real als centres. Sense autonomia la professionalització de la gestió és impossible. Ara tenim direcció política central. Malgrat que el Departament de Salut té tots els instruments i més per poder garantir el servei públic (capacitat de planificar, regular, autoritzar, acreditar, inspeccionar, sancionar…), els contractes amb els proveïdors han esdevingut una mera formalitat. “Paper mullat.” El que hi ha és una assignació pressupostària discrecional força finalista, que no és aliena a què els centres sanitaris “es comportin com s’espera d’ells”. No parlo de clàusules contractuals raonables i transparents. Parlo de criteris polítics d’assignació.
- Extingir la diversitat de fórmules de gestió. Aquesta diversitat i la riquesa que comportava, també s’ha perdut. Es tendeix a controlar qualsevol entitat, tingui la fórmula jurídica que tingui, posant càrrecs polítics o funcionaris de la Generalitat en els òrgans de Govern. S’arriba a suggerir als proveïdors privats que per disfressar els guanys que creuen que tenen (el 95% el que tenen és zero guanys i dificultats a final de mes per pagar les nòmines), maquillin el resultat transformant-se en fundacions sense ànim de lucre. En una segona fase, se’ls pressiona per introduir a dit persones de confiança de la Generalitat en els patronats de les fundacions.
- Descentralització de serveis. El que hi ha és tot el contrari: un control central creixent.
- Desconcentració de l’organització: Regions sanitàries i sectors sanitaris. Desconcentració sí que n’hi ha. Descentralització, no.
- Participació comunitària: Consells de direcció, consells de salut, participació d’òrgans de govern de les institucions sanitàries. N’hi ha prou veient els noms dels membres per tenir una idea de la representativitat real (no la formal) de la comunitat.
2) Fer nous passos orientats a destruir qualsevol col·laboració publicoprivada
Valgui l’exemple d’actualitat de l’anomenada “internalització” de serveis de rehabilitació, per mostrar el grau d’irracionalitat al que es pot arribar quan el que preval és el populisme disfressat d’ideologia
En aquest cas la proclama “no contribuirem amb diners públics a l’EBITDA de les empreses amb afany de lucre”, s’esbomba a tort i a dret amb un to i una intenció d’equiparar la legítima retribució als accionistes disposats a córrer riscos per prestar un servei públic, a una mena de lladregots caracteritzats per pràctiques “quasi corruptes”. Si aquesta és la consigna, imagino que els cervells privilegiats dels “apparátchiks” de la Generalitat ja deuen saber d’on trauran els recursos per fabricar medicaments, vacunes, equipaments mèdics -i cotxes oficials pels alts càrrecs-, per evitar que els “malèfics capitalistes”, es lucrin amb els diners públics” (!).
Anant al cas concret de la internalització de la rehabilitació, en primer lloc, ha de quedar clar que s’anirà exactament en la direcció contrària de l’apartat 6 de la moció aprovada el 9 de novembre pel Parlament de Catalunya, abans esmentada. No va passar ni una setmana abans que el Departament de Salut filtrés al diari ARA la notícia de la internalització. Una burla en tota regla a la majoria parlamentària que va recomanar una altra manera de procedir. Tot això sense tenir en compte que s’està treballant en un Pacte Nacional de Salut. No seria bo que una alteració en tota regla del SISCAT, formes part d’aquest pacte? O és què es tracta només d’un “quedar bé” de cara a la galeria?
Qui ha d’assumir aquesta prestació? La xarxa d’atenció primària que si abans de la COVID, estava amb síndrome de burnout, després de la pandèmia lluny d’aixecar el cap, planteja cada dia més dificultats per fer les tasques que li són pròpies? La mateixa que ens hem de creure que, de forma generalitzada, haurà d’assumir l’atenció sanitària a les residències de gent gran? Sí? De veritat? Si s’ho creuen, no saben de què parlen. Si saben de què parlen, ens estan tractant de sotacarros.
Ho faran els hospitals del SISCAT? Els gerents ho volen fer? Segons diuen no. Certament, la pressió exercida per alguns gerents territorials del CatSalut, sobre alguns hospitals que, en definitiva, saben que depenen de l’assignació pressupostària del CatSalut, pot explicar que, temorosos de patir-ne les conseqüències en el pressupost assignat, diguin en públic que volen internalitzar el servei. Exactament, el contrari del que expressen en privat.
Tot això sense entrar en consideracions tècniques sobre la dificultat de càlcul de la tarifa d’una prestació que tampoc és lògic que formi part d’una cartera de serveis hospitalària, en especial l’atenció domiciliària.
Ho faran els centres sociosanitaris, amb recursos insuficients per atendre la demanda, com demostren les elevades taxes d’hospitalitzacions inadequades de persones grans en hospitals d’aguts? Potser algun -el Pere Virgili per exemple. Tampoc li quedaria altre remei si l’obliguen- però…
Internalitzar aquest servei, contràriament al que va dir el conseller Balcells al Parlament, no serà més barat. Estimem que d’entrada, el sobrecost pot estar al voltant del 50%, bàsicament per l’obligada subrogació del personal, amb una recurrència anual aproximada del 30%. Tot això en un context en què en una reunió recent de la Comissió de Sistemes de Pagament del CatSalut, es va exposar la situació dramàtica del tancament d’exercici, sense poder garantir que els pagaments als proveïdors del SISCAT, es poguessin fer en temps i forma. Com s’explica que en aquesta situació, per raons suposadament ideològiques, s’opti per incrementar el dèficit sanitari, en definitiva el dèficit públic de la Generalitat? Seria interessant saber què en pensa la consellera d’Economia. Jo ho he intentat, però no he obtingut resposta.
Com ho seria saber què opina el conseller d’Empresa i Treball que, malgrat que la seva carrera professional es limita a haver estat tècnic de l’administració local i a fer de polític des de ben jove, hem de suposar que hauria de poder valorar què significa que una decisió frívola i capriciosa de Salut, porti a la ruïna a una sèrie de PIMES. Els proveïdors que ara el Govern vol expulsar del SISCAT, són empreses prestadores de serveis públics de qualitat, moltes d’elles des de fa trenta anys o més, que han invertit en infraestructures, coneixement, recerca i innovació, per oferir aquests serveis amb la màxima solvència, treballant en xarxa i amb sinergies amb tots els proveïdors del SISCAT i, alerta, proporcionant un servei de proximitat que no està a l’abast dels hospitals (ni dels CAP, ni dels sociosanitaris): no disposen de tants punts d’atenció. Ara les destruiran, per què els mateixos treballadors atenguin els mateixos pacients amb més incomoditats per a aquests i a un preu considerablement més elevat?
I després què? Seguiran destruint teixit industrial amb la internalització dels serveis d’hemodiàlisi, els sociosanitaris o els que convingui, tot emulant, en el camp sanitari, el Complex Militar Industrial de la Unió Soviètica, per tenir contents els anticapitalistes del Parlament i que no li facin sortir els colors al conseller Balcells en els mitjans de comunicació?
El despropòsit és tan monumental, que no cal ni “informe PISA sanitari” per esborronar-se de pensar en mans de qui estem!!! Senyors de Junts per Catalunya i del Partit dels Socialistes de Catalunya: Us heu preguntat per què el conseller Balcells està tan ocupat en fer contents a la CUP i als Comuns i tant li és el que li indiqueu a través de mocions parlamentàries? Voleu dir que si aquesta gent continua amb aquesta destrossa, no tocaria moció de censura?
JOSEP MARIA VIA REDONS
Molt d’acord JM…el nivell que tenim es lamentable i per damunt de tot, em quedo amb la sensació de que l’ànim de revenja política preval x damunt de qualsevol lògica o del sentit comú.
Gràcies pel comentari, Marc! La mediocritat és preocupant i comporta incapacitat per valorar si les decisions que es prenen es sustenten sobre el coneixement. Si al damunt es combina amb frivolitat i irresponsabilitat, i una pràctica política partidista, populista i de menjadora de la militància, el resultat és devastador.
Tot plegat una gran despropòsit ! Pot semblar exagerat el què dius però no ho és. Potser el que ens salvaria d’un informe PISA sanitari dolent seria que les malalties greus es tracten encara correctament , però a temps? Ja no n’estem segurs perquè l’accessibilitat ha empitjorat. Què passa a l’atenció primària ? Perquè es queixa tothom que no hi poden anar normalment? És evident que hi ha més recursos , i a banda de la manca de metges d’alguns territoris, perquè estan tant enfadats els professionals ? Problemes organitzatius potser ? Per què hem tornat al desprestigi d’abans de la reforma per ocupar les places de metge de família ?
Que amb tot aquesta problemàtica ara es pensi que és el moment d’internalitzar la Rehabilitació, es per
riure o per plorar! No és evident quin problema es vol resoldre tret de que siguin temes ideòlogics sense cap contrast científic ni de justificació social.
Mentres tant seguim signant els contractes de serveis dels centres l’any següent de prestar el servei…
Helena, recordes la època en la que a cada canvi de Conseller, no donàvem crèdit, a que la situació pogués empitjorar?
Creiem que ja havíem après que això (amb una sola excepció després de Xavier Trias), era així . La realitat actual, està deixant curtes les pitjors previsions!
Realment és de jutjat de guàrdia la desintegració voluntària que està patint el nostre sistema de salut on molt@s som conscients, podríem dir igual que amb el canvi climàtic i on les persones de les cimeres, reunions d’experts, unions hospitals, cercles etc… amb persones que poden liderar el canvi cap a la Sostenibilitat no ho estan fent.
Parlem parlen i cobren per anàlisis que mai és duram a la pràctica ja que no estan compromes@s amb la societat i si amb les remuneracions q reben. A les trinxeres ho veiem i ho sabem i ara ja estem en un moment on el que valorem enormement és la dignitat, la ètica, el compromís i la valentia a no ser uns venuts per un sou i molts de nosaltres menyspreen a tot@s aquell@s mediocres que han anat escalant i sens tan carregant el nostre sistema de salut i el d’altres països igual que està passant amb el canvi climàtic i altres temes que podríem posar sobre la taula ( informe Pisa, increment violència i societats masclista)….. el resum és clar: necessitem dirigents urgentment que no tinguin por a posar bona gent rics en valors, ètica i moral amb expertesa per allò que han de gestionar per a que les trinxeres de qualsevol àmbit els vegi com a referents i vulguin seguir-los allà on vagin!!!! Tot pel bé de les persones n
Si com a unitats que formen una comunitat i que a l’hora formem la globalitat mundial!!!
Aquest comentari no arribarà en lloc segurament com ha passat en a que’s post tant objectiu però tinc l’esperança q algú ho llegeixi i ens poguem posar a treballar pel nostr sistema de salut i /o qui sap: pel que sigui necessari!!!!
Gràcies pel comentari Yolanda. Descrius perfectament com viviu la majoria de professionals el desgavell total i absolut, la desconnexió creixent entre la cúpula del Departament de Salut i vosaltres. No se’n volen adonar. Necessiten seguir explicant (pel vot que els hi garanteix el poder i el sou) que no n’hi ha per a tant.
Amb les seves decisions populistes, estan portant el sistema al col lapse. L’assegurament privat incrementa i comença a no poder respondre (va ser concebut com un complement a una pública que funcionava, no com una alternativa).
Manel Balcells, aconseguirà, aplicant les receptes de la CUP i els Comuns, que només tinguin els serveis de salut necessaris, en temps i forma, els que puguin pagar de butxaca, per acte mèdic, les prestacions.
Els professionals, socarrimats pel camí…
Com sempre un article ben escrit i ben construït. Llarg…… Dius veritats com temples que comparteixo i altres No. M’ha agradat llegir-lo….no acostumo a llegir artícles de fons i aquest ho és. “Ojalà” molts més professionals coneixedors del sistema sanitari que fan propostes coherents fóssin escoltades i posades en pràctica pels polítics de torn, que al meu entendre sempre prioritzen el aguantar les cadires.
Però és que ara, la prioritat cadira/pagueta, va més enllà dels responsables polítics. S’estan creant places estructurals ad-hoc, o adjudicant-ne d’existents, per a càrrecs de l’entorn immediat del Conseller i les seves parelles!
Al criteri se li pressuposa valor. El valor és necessari per prendre les decisions que calen. Quan no es té ni criteri ni valor, l’únic que queda és el “populisme”, és l’únic criteri de qui no en té cap més.
Parles de la Generalitat com una gestoria. Molts ho firmarien. Ara mateix el que és, és un casino!
Gracies pel post Josep Maria, comparteixo en gran part el que hi expresses.
Gràcies pel comentari Mercè. Era inimaginable que la Generalitat pogués arribar a ser l’andròmina que és. Que pasarien coses com estar a la cua de l’ Estat en ensenyament o aconseguir desballestar el que va ser un gran sistema sanitari. Però aquesta és la realitat!!!
JMV,
Estimat… ho has clavat !
A tall d’exemple, el cesament del millor gerent del hospital ICS vaixell-insignia de la sanitat pública, reconegut per carta als mitjans de comunicació pel 95% dels caps de servei… per no seguir el centralisme ( marxisme ) de la plaça Sant Jaume
Sense més comentaris
I cada dia pijor
Gràcies pel comentari Enric!
El partit per damunt del país. El que més es valora del CV és militar a ERC, amics i familiars inclosos.
El poder s’exerceix com ho fan els “señoritos andaluces” en els “cortijos”.
No saben que no saben, i els hi és del tot indiferent. Això els fa perillosos per a la comunitat.
Tan el PSC com JxC, hauran d’explicar molt bé perquè no acabem d’una vegada amb aquesta situació denigrant, via moció de censura i/o provocant eleccions.
No sé que acabarà fent Collboni a Ajuntament de BCN. Però si sap aprofitar la generositat extrema de Xavier Trias, estaran marcant el camí que, potser no va bé als “aparatxi” dels partits, però és el millor pel ciutadans
ERC, no és partit de govern. No ho va ser ni amb Macià i sobretot amb Companys, i no ho és ara. Quan abans abandonin les dependències de la Generalitat, més hi guanyarem tots!