MUFACE. La pervivència injustificada d’un sistema de privilegis per als funcionaris
Francesc José María Sánchez
Advocat. Secretari del Cercle de salut.
El proppassat 10 d’octubre la Direcció General de la Mutualidad de Funcionarios Civiles del Estado (MUFACE), va acordar convocar la presentació de sol·licituds per entitats d’assegurança per a la subscripció d’un nou Concert per assegurar l’accés a l’atenció sanitària en tot el territori de l’Estat per als mutualistes i altres beneficiaris de la mateixa durant els anys 2025 i 2026. L’anunci de la licitació es va publicar al BOE del 19 d’octubre.
El sistema MUFACE és un règim de protecció sanitària que ofereix cobertura a funcionaris mitjançant un model de mutualisme administratiu, amb l’avantatge de permetre als mutualistes escollir entre la sanitat pública i la privada.
L’actual Concert que va ser subscrit per tres anys amb les asseguradores ADESLAS, ASISA i DKV (relacionades per ordre decreixent de nombre de mutualistes que atenen) caduca el pròxim 31 de desembre de 2024.
La convocatòria fixa l’import de les primes fixes de cada any per persona i mes, en funció de diferents grups classificats per l’edat del beneficiari.
Prima €/ persona i mes | ||
Grups etaris | Any 2025 | Any 2026 |
0-4 | 90.35€ | 90.87€ |
5-14 | 75.33€ | 75.73€ |
15-44 | 85.36 | 85.81 |
45-54 | 90.39€ | 90.87€ |
55-64 | 100.45€ | 100.98€ |
65.74 | 120.53€ | 121.17€ |
Més de 74 | 130.57€ | 131.26€ |
A més, es preveu un finançament addicional de prestacions gravoses que han de ser prèviament autoritzades. Per a teràpies avançades el 60% del preu del finançament públic establert pel Ministeri de Sanitat i per cada tractament de protonteràpia la quantitat de 24.000 €.
El pressupost base de licitació és de 2.681.613,70 € i no està prevista la pròrroga del contracte. Aquest pressupost suposa un increment aproximat del 17 % respecte a l’actual que les companyies asseguradores consideren insuficient i reclamen que l’augment sigui del 40%. El pressupost que va ser executat l’any 2022 pels concerts d’assistència sanitària va ser de 1.158,8 M €.
DKV va declarar unes pèrdues operatives l’exercici 2023 de 21 milions d’euros associades a MUFACE.
Si, com amenacen les companyies, el Concert no es renova perquè cap no es presenta al concurs, el termini de presentació d’ofertes finalitza el propvinent 5 de novembre, en virtut de les clàusules de l’actual concert hauran de fer front a l’atenció als mutualistes i els seus beneficiaris durant el mes de gener de 2025, amb un cost estimat per a MUFACE de 100 milions d’euros.
Però no és de les condicions de la nova licitació del concert de què vull parlar, sinó de la pervivència d’aquest sistema que suposa, des del meu punt de vista, un privilegi injustificat per als funcionaris de l’Estat. Les mateixes consideracions que faré respecte a MUFACE són extensibles a les mutualitats dels jutges (MUGEJU) i de les forces armades (ISFAS).
Des de 2011 els funcionaris de l’Estat estan integrats en el Règim general de la Seguretat Social, però se’ls ha mantingut el privilegi de poder continuar escollint cada any per quina sanitat -pública o privada- volen ser atesos.
Un dels grans arguments que s’esgrimeixen per mantenir aquest sistema mutualista que permet als funcionaris de l’Estat escollir si volen que l’assistència sanitària els sigui prestada pel Sistema Nacional de Salut o per la sanitat privada és que el sistema públic de salut no té capacitat per assumir l’atenció dels empleats públics i els seus familiars que són atesos per les asseguradores privades concertades per MUFACE.
Les xifres desmenteixen aquesta apreciació:
- El nombre de funcionaris que són mutualistes titulars, segons la Memòria de MUFACE de 2022, era d’1.053.934 i el nombre de beneficiaris (cònjuges, fills) era de 442.342.
- Segons dades de MUFACE, el mes de maig de 2024 la fuga de funcionaris cap al Sistema Nacional de Salut era del 30’43%: 766.915 mutualistes titulars optaven per la sanitat privada i 335.427 ho havien fet per la sanitat pública.
- També segons dades oficials, durant els últims 10 anys s’ha produït un increment del 66% de mutualistes que opten pel Sistema Nacional de Salut.
- La població espanyola actual és de 48.797.875 nacionals, a la que hauríem de sumar la població estrangera que té dret a rebre assistència sanitària del nostre sistema públic de salut que és universal. Doncs bé, en relació al total de població espanyola, el nombre de mutualistes i beneficiaris representa menys d’un 3 %, dels quals un terç ja són atesos pel sistema públic, en funció de la llibertat d’elecció que tenen concedida.
El SNS ja ha anat assumit al llarg de la seva història la cobertura d’importants col·lectius sense que això hagi suposat un daltabaix pel sistema. Per no moure’ns de l’àmbit del funcionariat cal recordar la incorporació dels funcionaris de l’administració local que estaven afiliats a l’extinta Mutualidad Nacional de Previsión de la Administración Local (MUNPAL).
EL SNS té capacitat per absorbir als mutualistes de MUFACE (i per extensió de MUGEJU i ISFAS) amb un adequat finançament, part del qual vindria de l’estalvi dels concerts amb les asseguradores privades.
Malgrat la possibilitat d’elecció, cada vegada més usuaris de MUFACE es queixen que la qualitat de l’atenció que reben en el sistema privat és inferior, especialment en zones rurals on la cobertura privada és més limitada i també es veuen afectats per la manca d’especialistes que presten serveis per les entitats que col·laboren amb MUFACE, que provoca que els funcionaris que han optat per la privada també hagin de fer front a llistes d’espera similars o inclús pitjors que les del sistema públic en algunes àrees geogràfiques.
Políticament, no és defensable mantenir un model d’atenció sanitària que genera desigualtat entre empleats públics i privats. Per què els que treballen, legislen, jutgen i tenen la funció de protegir en l’àmbit públic tenen dret a accedir a la sanitat privada per compte dels pressupostos generals de l’Estat?
A més a més, amb l’extinció de les mutualitats de funcionaris aconseguiríem un doble efecte beneficiós per a les companyies asseguradores: deixarien de tenir pèrdues operatives associades a la seva activitat per compte del mutualisme administratiu.
Barcelona, 21 d’octubre de 2024
Gràcies per aquest article.
Ja que apunteu el tema de la manca d’equitat d’assistència privada a l ‘àmbit rural, vull expressar que aquesta manca d’equitat també existeix en l’àmbit públic i cada vegada va a pitjor.
Estaria bé també fer un estudi en aquest sector.
Exemple
Per fer-me un Holter, des del Berguedà,m’han donat hora a Barcelona , aquesta prova que dura 24 hores requereix baixar el primer dia perquè et coloquin l’aparell i l’endemà per tornar-lo…. M’agradaria saber quantes persones de Barcelona estarien disposades afer-ho a la inversa.
Gràcies