Posicionament del Cercle de Salut davant la memòria preliminar de l’Avantprojecte de Llei d’acció concertada en l’àmbit sanitari
El proppassat 19 de febrer el Govern de la Generalitat, a proposta de la consellera de Salut, ha pres l’Acord pel qual s’aprova la memòria preliminar de l’Avantprojecte de llei d’acció concertada en l’àmbit dels serveis sanitaris a càrrec del Servei Català de la Salut.
Pel Cercle de Salut és plausible, encara que tardà, l’inici del tràmit d’aquesta iniciativa legislativa que, quan s’aprovi, omplirà un buit normatiu clamorós en no haver transposat encara a l’àmbit de salut de Catalunya la Directiva europea que permet a les administracions la utilització d’instruments no contractuals per regular les relacions amb les entitats prestadores de serveis d’atenció a les persones, en particular, els serveis de salut.
Coincidim amb el que la memòria preliminar exposa en relació amb els problemes que amb la nova llei es pretenen solucionar i amb el senyalament que, de tots ells, el problema principal a resoldre és com s’ha d’articular la participació en la provisió de serveis sanitaris de les entitats privades proveïdores independentment de la seva personalitat jurídica.
També coincidim en la resta de problemes assenyalats que també, segons la memòria preliminar, han de ser resolts per la nova llei: donar estabilitat al Sistema públic de Salut, consolidar el SISCAT, actualitzar el marc actual de provisió de serveis que es troba en una situació de pròrroga transitòria des de fa massa anys, etc.
Així mateix, a parer nostre, són lloables els objectius que es volen assolir, en particular, establir una nova fórmula de provisió de serveis -l’acció concertada- adequada a la normativa de la UE i diferenciada dels mecanismes de mercat que s’hauran de regir per les normes de contractació pública.
Per tot el que s’ha exposat, el Cercle de Salut recolza l’opció normativa que a la memòria preliminar es considera l’alternativa preferida: l’articulació d’un instrument no contractual per prestar serveis sanitaris públics d’atenció a les persones destinats a satisfer les seves necessitats de salut.
Haurem de veure com es planteja la regulació d’aquest instrument no contractual en el text articulat de l’Avantprojecte de llei quan es redacti i se sotmeti a informació i audiència públiques, després de la consulta prèvia a la redacció del projecte a la que serà sotmesa la memòria preliminar analitzada.
Tanmateix, ens preocupa que no s’està avançant en la mateixa mesura en la regulació dels contractes per a la provisió dels serveis sanitaris a càrrec del Servei Català de la Salut. S’ha desaprofitat, amb idèntic retard de gairebé nou anys, l’ampli marge de maniobra que les Directives comunitàries sobre contractació pública i adjudicació de contractes de concessió de serveis atorguen als Estats membres de la Unió Europea i als poders subestatals amb competències plenes en la matèria, com és el cas de Catalunya, per establir les normes de procediment que són aplicables a aquests contractes de serveis a les persones, tenint en compte l’especificitat dels serveis de salut, a fi de garantir la qualitat, la continuïtat, l’accessibilitat, l’assequibilitat, la disponibilitat i l’exhaustivitat dels serveis i la resolució de les necessitats específiques dels usuaris. Un retard de difícil justificació que, com la manca de regulació dels instruments no contractuals de provisió dels serveis de salut, suposa una important limitació per a la configuració definitiva del SISCAT i la consolidació del model de col·laboració publicoprivada que és una característica essencial del nostre model sanitari.
Barcelona, 26 de febrer de 2025
JUNTA DIRECTIVA DEL CERCLE DE SALUT
Comments (0)